Teknisk data

Beskrivning:

LångsjöSnipan har ett relativt brett skrov medförande hög sidostabilitet och lastkapacitet. Då ringdäck, durk och tofter är inplastade med skrovet blir delarna en integrerad enhet som medför att modellen blir mycket styv och kraftig. Sittplatser utgörs av kaptenens aktertoft samt en U-formad bänk i fören som också erbjuder 4st låsbara förvaringsutrymmen.  En anpassad RF-stege möjliggör äntring från vattnet och fungerar utmärkt vid bad.

Standardutrustning Classic modellen:
  • 18hk Lombardini diesel.
  • Bordeauxfärgat skrov
  • Teakbelagt ringdäck
  • Mahognyklädda tofter
  • Elektrisk och manuell länspump
  • Gösstake med lanternor på främre skarndäck och demonterbar lanternstolpe i aktern
  • Pulpitbågar, stävskena och en 40L tank i rostfritt stål med elektrisk nivå-givare
  • Batteri och 12V uttag för exempelvis GPS eller ekolod. Flagga med teakstång.
  • Komplett dynsats
  • Sprayhood och hamnkapell
  • Hackebräda
Standardutrustning Meta modellen:
  • 18hk Lombardini diesel.
  • Vitt skrov
  • Elektrisk och manuell länspump
  • Gösstake med lanternor på främre skarndäck och demonterbar lanternstolpe i aktern
  • Pulpitbågar, stävskena och en 40L tank i rostfritt stål med elektrisk nivå-givare
  • Batteri och 12V uttag för exempelvis GPS eller ekolod. Flagga med teakstång.
  • Hackebräda

Som tillbehör erbjuds bland annat bottenmålning, dynpaket samt 2-delat kapell (sprayhood och hamntäckning).

Mått:

Längd: 5,6 m (utan roder)
Bredd:  2,3 m
Djup:    0,7 m
Vikt:      ca 1000 kg (Classic modell, meta något lättare)

Konstruktion:

Skrovet är uppbyggt av två skrovhalvor, sammanfogade utefter kölstock, akterspegel och stäv. I överkant är skrovet förbundet med ett ringdäck av plastlaminat. Insidan utgörs av en innermodul utformad i ett stycke med integrerade bänkar, motorbädd med plastingjutna motorfästen av stål. Durkutformningen medför integrerade flyttankar samt god placering av fast bränsletank.

Båtens huvudkomponenter är uppbyggda av ett Gelcoatlager och flertal lager av handupplagd glasfiber/polyester. Skrovets färgning är utförd med genomfärgad gelcoat. För ökad styrka och eliminering av osmos (’plastpest)’ används vinylester yttersta/första glasfiberlagret. All exponerad plastyta är täckt med topcoat för att förhindra fuktupptag.

Extra förstärkningar har använts vid speciellt utsatta platser såsom motorbädd, stäv, kölstock och angöringspunkter. Sammanfogning har utförts med plastlamineringsmetod. Främre & aktre skandäck och durk har inplastad förstyvning av fukt-okänsligt material, för att reducera svikt. För ökad stabilitet finns en permanent inplastad ballast under durk, bestående av en blandning av betong och metallpellets.

Drivsystemet utgörs av en bronspropeller med axel av rostfritt stål och sjövattenkyld axeltätning. Till ickekommersiella metall-komponenter har använts rostfritt syrafast stål, motsvarande kvalitet ISO 2333 (A4) eller högre (ISO 2348 / AISI 316).

tekndataLP