Beskrivning:
Snipan af Musö har sitt ursprung i norra Bohuslän där snipor alltid har haft ett klassiskt utseende, vackra linjer ska bäddas in i bred vattenlinje för stabilitet och för lastförmågan.
Inspirationen kom bland annat från den seglande allmogebåten Kosterbåt, men även drag från tidigare byggen i Andrés släkt, som till exempel farfar Alberts träsnipor från 50-talet. De klassiska egenskaperna är typiska för Snipan af Musö 22, samtidigt som en drivkraft har varit att öka marschfarten gentemot den traditionella snipan. Denna 22-fotssnipa är ritad och konstruerad av tredje generationens båtbyggare André Nordhvalen, och tillsammans med gamla skolkamraten Jimmy Karlsson togs gjutformar fram till en vacker och praktisk snipa. Snipan lämpar sig lika bra för nöjesturer som fritidsfiske. Intresset för denna modell har växt stadigt och redan 2021 kommer byggnummer 70 lämna båtbyggeriet i Långsjö.
Standardutrustning Classic modellen:
- 27hk Lombardini diesel med upp till 3 års garanti.
- Elektrisk och manuell länspump.
- Hajfena med lanternor på främre skarndäck och demonterbar lanternstolpe i aktern.
- Hackebräda för rorkult.
- Rorkult i oljad teak.
- 55 liters dieseltank.
- Teakpollare.
- Teakskott för & akter.
- Lanternor.
- 12-volts uttag.
- Teak på ringdäck.
- Teak insida på durk inkl. Motorhus.
- Kapell (Sprayhood + hamntäckning).
- Dynsats med ryggstöd (valfri färg).
- Solbädd (iläggsskivor).
- Bogpropeller (Side-power).
- Avvikande skrovfärg (M-blå RAL5004).
- Cocktailbord i fören.
- Flaggstång i teak med flagga.
- Kraftig bad/räddningsstege.
- Ankarboxar på både för- och akterdäck.
Standardutrustning Fishing modellen:
- 27hk Lombardini diesel med upp till 3 års garanti.
- Vitt skrov.
- Elektrisk och manuell länspump.
- Hajfena med lanternor på främre skarndäck och demonterbar lanternstolpe i aktern.
- Hackebräda.
- 55 liters dieseltank.
- Teakpollare.
- Teakskott för & akter.
Som tillbehör erbjuds bland annat , dynpaket samt 2-delat kapell (sprayhood och hamntäckning).
Teknisk data
Längd: 6,8 meter
Bredd: 2,6 meter
Djup: 0,8 meter
Vikt: ca 1100 kilo
Konstruktion:
Skrovet är uppbyggt av skrov, I överkant är skrovet förbundet med ett ringdäck av plastlaminat. Insidan utgörs av en innermodul utformad i ett stycke med ej integrerade bänkar, motorbädd med plastingjutna motorfästen av stål. Durkutformningen medför integrerade flyttankar samt god placering av fast bränsletank.
Båtens huvudkomponenter är uppbyggda av ett Gelcoatlager och flertal lager av handupplagd glasfiber/polyester. Skrovets färgning är utförd med genomfärgad gelcoat. För ökad styrka och eliminering av osmos (’plastpest)’ används vinylester yttersta/första glasfiberlagret. All exponerad plastyta är täckt med topcoat för att förhindra fuktupptag.
Extra förstärkningar har använts vid speciellt utsatta platser såsom motorbädd, stäv, kölstock och angöringspunkter. Sammanfogning har utförts med plastlamineringsmetod. Främre & aktre skandäck och durk har inplastad förstyvning av fukt-okänsligt material, för att reducera svikt. För ökad stabilitet finns en permanent inplastad ballast under durk (endast Fishing modell), bestående av en blandning av polyester och metallpellets.
Drivsystemet utgörs av en bronspropeller med axel av rostfritt stål och sjövattenkyld axeltätning. Till ickekommersiella metall-komponenter har använts rostfritt syrafast stål, motsvarande kvalitet ISO 2333 (A4) eller högre (ISO 2348 / AISI 316).