Snipan af Musö – Fishing

fr. 489 000 kr

Vi strävade efter att få en snipa som kan göra allt, och Snipan af Musö Fishing visar detta jämfört med sina syskonbåtar. Praktiska ytor med grovt halkskydd och höga fribord skapar en trygg vistelse, samtidigt som det är enkelt att hålla rent efter fisketuren, för att dagen efter kunna ta en nöjestur med familjen.

Snipan af Musö har sitt ursprung i norra Bohuslän där snipor alltid har haft ett klassiskt utseende, vackra linjer ska bäddas in i bred vattenlinje för stabilitet och för lastförmågan.

Inspirationen kom bland annat från den seglande allmogebåten Kosterbåt, men även drag från tidigare byggen i Andrés släkt, som till exempel farfar Alberts träsnipor från 50-talet. De klassiska egenskaperna är typiska för Snipan af Musö 22, samtidigt som en drivkraft har varit att öka marschfarten gentemot den traditionella snipan. Denna 22-fotssnipa är ritad och konstruerad av tredje generationens båtbyggare André Nordhvalen, och tillsammans med gamla skolkamraten Jimmy Karlsson togs gjutformar fram till en vacker och praktisk snipa. Snipan lämpar sig lika bra för nöjesturer som fritidsfiske. Intresset för denna modell har växt stadigt och redan 2025 kommer byggnummer  120 lämna båtbyggeriet i Långsjö.

Snipan af Musö Fishing

Fishing-modellen har (om man vill) extra ballast för ytterligare stabilitet och tyngd i sjön. Vi kan även extrautrusta med t.ex. mast med dörjestänger och lindragare direkt ifrån båtbyggaren.

Nytt från 2024 modellerna är att vi kan montera upp till 52hk dieselmotor för en toppfart om 14 knop och en marschfart om 12knop.

Konstruktion:

Skrovet är uppbyggt i ett stycke, I överkant är skrovet förbundet med ett ringdäck av plastlaminat. Insidan utgörs av en innermodul utformad i ett stycke med ej integrerade bänkar, motorbädd med plastingjutna motorfästen av stål. Durkutformningen medför integrerade flyttankar samt god placering av fast bränsletank.

Båtens huvudkomponenter är uppbyggda av ett Gelcoatlager och flertal lager av handupplagd glasfiber/polyester. Skrovets färgning är utförd med genomfärgad gelcoat. För ökad styrka och eliminering av osmos (’plastpest)’ används vinylester yttersta/första glasfiberlagret. All exponerad plastyta är täckt med topcoat för att förhindra fuktupptag.

Extra förstärkningar har använts vid speciellt utsatta platser såsom motorbädd, stäv, kölstock och angöringspunkter. Sammanfogning har utförts med plastlaminering. Främre & aktre skandäck och durk har inplastad förstyvning av fukt-okänsligt material, för att reducera svikt. För ökad stabilitet finns en permanent inplastad ballast under durk (endast Fishing modell), bestående av en blandning av polyester och metallpellets.

Drivsystemet utgörs av en bronspropeller med axel av rostfritt stål och sjövattenkyld axeltätning. Till ickekommersiella metall-komponenter har använts rostfritt syrafast stål, motsvarande kvalitet ISO 2333 (A4) eller högre (ISO 2348 / AISI 316).

*Snipan på bilderna nedan kan vara extrautrustad

Teknisk data

Standardutrustning Fishing modellen:

  • Vitt skrov.
  • Elektrisk och manuell länspump.
  • Hajfena med lanternor på främre skarndäck och demonterbar lanternstolpe i aktern.
  • Hackebräda.
  • 70 liters rostfri dieseltank.
  • Teakpollare.
  • HPL plastlaminat teakimitation skott för & akter.

Kontakta oss om denna båt

Vill du att vi kontaktar den om denna båt? Bara fyll i här så hör vi av oss. Du kan även ringa på
+46 704790386 // André